Translate

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Η επιγραφή των Αδάνων




Aυτή είναι μια επιγραφή για τον Απολλώνιο η οποία βρίσκεται στο μουσείο των Αδάνων. Το κείμενο που διακρίνεται έχει ως εξής (σε παρένθεση τα γράμματα που λείπουν):

(ΟΥΤΟΣ) ΑΠ(Ο)ΛΛΩΝΟΣ ΜΕΝ ΕΠΩΝΥΜΟΣ, ΕΚ ΤΥΑ(ΝΩΝ Δ)Ε ΛΑΜΨΑΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΕΣΒΕΣΕΝ ΑΜΠΛΑΚΙΑΣ.

...ΦΟΣ ΤΥΑΝΩΝ TOΔ’ ΕΤΗΤΥΜΟΝ, ΟΥΡΑΝΟΣ ΑΥΤΟΝ (ΠΕΜΨΕΝ Ο)ΠΩΣ ΘΝΗΤΩΝ ΕΞΕΛΑΣΙΕ ΠΟΝΟΥΣ.


Η πρώτη φράση λέει ότι ο Απολλώνιος (ονομασθείς από τον Απόλλωνα), λάμποντας από τα Τύανα, έσβησε τις αμπλακίες (σφάλματα/αμαρτήματα) των ανθρώπων.

Στην δεύτερη η λέξη που λείπει είναι μάλλον ΣΟΦΟΣ τον οποίο έστειλε ο ουρανός να θεραπεύσει τους πόνους των θνητών. Έχει προταθεί επίσης η λέξη ΤΑΦΟΣ, αλλά κάτι τέτοιο φαίνεται απίθανο αφού ο τάφος του δεν βρέθηκε ποτέ ούτε είναι γνωστό να τάφηκε ο Απολλώνιος στα Τύανα.

3 σχόλια:

  1. Χρονολογία Συγγραφής:
    * Ευαγγέλια: Αν και η ακριβής χρονολόγησή τους αποτελεί αντικείμενο ακαδημαϊκής συζήτησης, η επικρατούσα άποψη τοποθετεί τη συγγραφή των τεσσάρων κανονικών Ευαγγελίων (Μάρκος, Ματθαίος, Λουκάς, Ιωάννης) στο δεύτερο μισό του 1ου αιώνα μ.Χ., δηλαδή εντός λίγων δεκαετιών από τα γεγονότα της ζωής του Ιησού (που τοποθετούνται γύρω στο 30-33 μ.Χ.).
    * Φιλόστρατος για τον Απολλώνιο: Όπως αναφέρθηκε, το έργο του Φιλοστράτου γράφτηκε στις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ., περίπου 150-200 χρόνια μετά την εποχή που έζησε ο Απολλώνιος. Αυτή η πολύ μεγαλύτερη χρονική απόσταση επιτρέπει την ανάπτυξη θρύλων και την αλλοίωση των ιστορικών γεγονότων.
    * Πολλαπλές Πηγές και Παραδόσεις:
    * Ευαγγέλια: Αν και τα τρία Συνοπτικά Ευαγγέλια (Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς) έχουν λογοτεχνική σχέση μεταξύ τους (π.χ. ο Ματθαίος και ο Λουκάς φαίνεται να χρησιμοποίησαν τον Μάρκο και μια υποθετική κοινή πηγή, την "Πηγή Q"), αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον δύο ή τρεις διακριτές παραδόσεις ή πηγές για τα λόγια και τα έργα του Ιησού. Το Ευαγγέλιο του Ιωάννη αποτελεί μια ακόμη, πιο ανεξάρτητη θεολογική και αφηγηματική παράδοση. Αυτή η πολλαπλότητα πηγών και παραδόσεων, παρά τις μεταξύ τους σχέσεις, επιτρέπει στους μελετητές να διασταυρώσουν και να αναλύσουν διαφορετικές μαρτυρίες.
    * Φιλόστρατος για τον Απολλώνιο: Η βιογραφία του Φιλοστράτου είναι ουσιαστικά η μόνη εκτενής πηγή. Οι πηγές στις οποίες ισχυρίζεται ότι βασίστηκε (τα υπομνήματα του Δάμιδος κ.ά.) δεν σώζονται, και η αξιοπιστία τους αμφισβητείται. Έτσι, είμαστε σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένοι από μία και μοναδική αφήγηση, η οποία γράφτηκε πολύ αργότερα και με συγκεκριμένους σκοπούς (βλ. παρακάτω).
    * Σκοπός και Πλαίσιο Συγγραφής:
    * Ευαγγέλια: Τα Ευαγγέλια γράφτηκαν μέσα στις πρώτες χριστιανικές κοινότητες, με σκοπό την κατήχηση, την ενίσχυση της πίστης και την καταγραφή της παράδοσης για τη ζωή, τα λόγια, τα έργα, τον θάνατο και την ανάσταση του Ιησού. Ενώ έχουν σαφή θεολογική σκοπιά, βασίζονται σε προφορικές και πιθανώς γραπτές παραδόσεις που κυκλοφορούσαν ήδη.
    * Φιλόστρατος για τον Απολλώνιο: Όπως αναφέρθηκε, το έργο του Φιλοστράτου παραγγέλθηκε από την αυτοκράτειρα Ιουλία Δόμνα και εκτιμάται ότι είχε, τουλάχιστον εν μέρει, έναν απολογητικό χαρακτήρα υπέρ του παγανισμού σε μια εποχή ανόδου του Χριστιανισμού. Ο Φιλόστρατος παρουσιάζει τον Απολλώνιο ως έναν "θείο άνθρωπο" (theios aner), μια φιγούρα σοφού και θαυματουργού, παραλληλίζοντας πολλά στοιχεία της ζωής του με αυτά που αποδίδονταν στον Ιησού. Αυτός ο σκοπός μπορεί να οδήγησε στην επιλογή, τη διαμόρφωση ή ακόμη και την επινόηση περιστατικών ώστε να καταδειχθεί η ανωτερότητα ή τουλάχιστον η ισοτιμία του Απολλώνιου.
    * Εξωτερικές Μαρτυρίες:
    * Ιησούς: Υπάρχουν κάποιες σύντομες αναφορές στον Ιησού και τους ακολούθους του σε εξωχριστιανικές πηγές της εποχής (π.χ. Ρωμαίοι ιστορικοί Τάκιτος και Σουητώνιος, Ιουδαίος ιστορικός Ιώσηπος), οι οποίες, αν και γραμμένες λίγο αργότερα από τα Ευαγγέλια, επιβεβαιώνουν την ιστορική του ύπαρξη και την ύπαρξη του κινήματός του εκτός του χριστιανικού πλαισίου.
    * Απολλώνιος: Οι εξωτερικές αναφορές στον Απολλώνιο εκτός του Φιλοστράτου είναι λιγότερες και δεν προσφέρουν σημαντικές ανεξάρτητες βιογραφικές πληροφορίες για τη ζωή και τα φερόμενα θαύματά του που να επιβεβαιώνουν την εκτενή αφήγηση του Φιλοστράτου.
    Συνοψίζοντας, οι πηγές για τον Απολλώνιο τον Τυανέα θεωρούνται λιγότερο ανεξάρτητες από τις πηγές των Ευαγγελίων λόγω της πολύ μεγαλύτερης χρονικής απόστασης από τα γεγονότα, της σχεδόν αποκλειστικής εξάρτησης από μία μοναδική, μεταγενέστερη βιογραφία με πιθανό απολογητικό σκοπό και της έλλειψης ισχυρών ανεξάρτητων εξωτερικών μαρτυριών που να επιβεβαιώνουν τα περιστατικά που περιγράφονται. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα Ευαγγέλια είναι "αντικειμενική ιστορία" με τη σύγχρονη έννοια, καθώς έχουν τη δική τους θεολογική προοπτική, αλλά ότι το υλικό που παρέχουν θεωρείται από τους ιστορικούς πιο άμεσα συνδεδεμένο με τις πρώτες παραδόσεις για τον Ιησού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Προώθηση του Παγανισμού ως Αντίβαρο στον Αναδυόμενο Χριστιανισμό: Αυτή είναι ίσως η πιο διαδεδομένη ερμηνεία. Στις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ., ο Χριστιανισμός εξαπλωνόταν, αποτελώντας μια πνευματική και κοινωνική δύναμη που ανταγωνιζόταν τις παραδοσιακές ρωμαϊκές λατρείες και φιλοσοφίες. Ο Απολλώνιος, όπως παρουσιάζεται από τον Φιλόστρατο, είναι ένας σοφός, ενάρετος φιλόσοφος που φέρεται να επιτελεί θαύματα και να έχει θεία έμπνευση – χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να παραλληλιστούν με αυτά του Ιησού Χριστού. Αναθέτοντας τη συγγραφή του βίου του, η Ιουλία Δόμνα ίσως επιδίωκε να παρουσιάσει μια εμβληματική παγανιστική φιγούρα που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντίβαρο ή εναλλακτική στον Χριστό, ενισχύοντας την υπερηφάνεια και την ελκυστικότητα των παγανιστικών παραδόσεων.

    Άντε καληνύχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αφού ο Χριστός ήταν Εβραίος σκέφτηκαν κάποιο νεο παγανιστής εθνικιστές να δημιουργήσουν έναν θεό.

    Θα γελούσε μέχρι δακρύων ο Δαναός όπως έφευγε απο την Αίγυπτο για να φτιάξει το Άργος αν τα διάβαζε αυτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια με greeklish δεν γίνονται δεκτά.