Παρασκευή, 8 Μαΐου 2015

Περί κοσμογονίας


Ρώτησε λοιπόν ο Απολλώνιος, από ποια πράγματα νομίζουν ότι έγινε η σύνθεση του κόσμου· και εκείνοι απάντησαν:

«Από στοιχεία.»

«Μήπως», είπε «από τέσσερα;»

«Όχι από τέσσερα» είπε ο Ιάρχας, «αλλά από πέντε.»

«Και ποιο θα μπορούσε να είναι το πέμπτο, κοντά στο νερό, τον αέρα, την γη και την φωτιά;»

«Ο αιθέρας» είπε ο Ιάρχας «ο οποίος πρέπει να θεωρείται ότι είναι η πηγή της γενέσεως των θεών, διότι, όπως τα πλάσματα που αναπνέουν αέρα είναι όλα θνητά, έτσι οι αθάνατες και θείες φύσεις αναπνέουν αιθέρα.»

Ξαναρώτησε ποιο από τα στοιχεία έγινε πρώτο, και ο Ιάρχας είπε: «Όλα μαζί έγιναν, διότι το ζώο δεν γεννιέται με δόσεις.»

«Ως ζώο» είπε, «να εννοώ τον κόσμο;»

«Αν βέβαια σκέπτεσαι σωστά, διότι αυτός δίνει ζωή στα πάντα.»

«Θηλυκό» είπε «να τον ονομάζουμε αυτόν ή με το όνομα του αντιθέτου φύλου;»

«Και με τα δύο» απάντησε «διότι ο ίδιος έρχεται σε σαρκική ένωση με τον εαυτό του και παίζει τον ρόλο και της μητέρας και του πατέρα στην παραγωγή ζωντανών όντων, και τον έρωτα του εαυτού του τον διατηρεί θερμότερο, απ’ όσο κάποιο άλλο πλάσμα προς το ταίρι του, έναν έρωτα που ενώνει αρμονικά τα δύο φύλα του. Γιατί όπως η κίνηση ενός ζώου υπαγορεύει την λειτουργία των χεριών και των ποδιών, σε συνεργασία με μια ψυχή μέσα του, από την οποία τίθεται σε κίνηση, έτσι πρέπει να θεωρούμε τα κομμάτια του σύμπαντος σαν να προσαρμόζονται επίσης μέσω της έμφυτης ψυχής του σε όλα τα πλάσματα, που έχουν γεννηθεί ή συλληφθεί. Και διότι οι συμφορές, οι οποίες μας βρίσκουν εξαιτίας των ξηρασιών, έρχονται σύμφωνα με την ψυχή εκείνου, όταν δηλαδή η δικαιοσύνη των ανθρώπων παρεκκλίνοντας ενεργεί με τρόπο επονείδιστο, τιθασεύεται το ζώο αυτό όχι με ένα χέρι, αλλά με πολλά και μυστηριώδη, τα οποία έχει στην διάθεσή του, και μολονότι λόγω του μεγέθους του δεν μπορεί κανείς να το χαλιναγωγήσει, παρ’ όλα αυτά κινείται πράο και υπάκουο.»

Βίος Απολλωνίου, Βιβλίο Γ, Κεφάλαιο XXXIV

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια με greeklish δεν γίνονται δεκτά.